Lansat pe 21 martie pe Netflix, serialul Problema celor 3 corpuri/3 Body Problem este una dintre premierele mult-așteptate de pasionații de povești TV, din acest an. Scenariul este inspirat de romanul chinezului Liu Cixin din 2008, care a devenit prima parte a unei trilogii. David Benioff, D.B. Weiss (Urzeala tronurilor) și Alexander Woo (True Blood) sunt co-creatorii, producătorii executivi și scenariștii serialului.

Povestea? O decizie crucială luată de o tânără în China anilor ’60 reverberează în timp și spațiu, până în prezent. Când legile naturii se dezlănțuie în mod inexplicabil sub ochii lor, un grup restrâns de oameni de știință străluciți își unește forțele cu un detectiv curajos, pentru a înfrunta cea mai mare amenințare din istoria omenirii. Seria îi are în distribuție pe Jovan Adepo, John Bradley, Rosalind Chao, Liam Cunningham, Eiza González, Jess Hong, Marlo Kelly, Alex Sharp, Sea Shimooka, Zine Tseng, Saamer Usmani, Benedict Wong și Jonathan Pryce.

Prin intermediul Netflix, am pătruns în culisele serialului SF de la Deborah Riley (Production Designer/Scenograf), într-un interviu exclusiv, pe care îl puteți citi mai jos.

Cum a luat naștere proiectul și cum ai început să lucrezi la adaptarea romanului Problema celor 3 corpuri?

Deborah Riley: Am avut marele noroc să-i cunosc pe David Benioff și Dan Weiss în martie 2013, când lucram la sezonul 4 din Urzeala tronurilor. Apoi, am lucrat cu ei la fiecare sezon, până la finalul serialului, în iulie 2018. Prin urmare, când m-au sunat să mă întrebe despre Problema celor 3 corpuri, mi s-a părut absolut firesc să reluăm de unde rămăseserăm. Doar că, de data asta, nu mai era vorba despre terenuri pline de mocirlă sau butoaie medievale.

Ce discuții ai avut cu realizatorii, apropo de poveste și transpunerea ei pe ecran?

Pentru mine, a fost foarte important că departamentul artistic și-a stabilit ca obiectiv clar că publicul trebuia să creadă în universul nostru SF. Cred că este foarte important, în primul rând, ca universul în care trăiesc personajele să fie credibil pentru public. Mai întâi, merg din aproape în aproape, încerc să-mi dau seama de tonul pe care vor să îl dea realizatorii serialului. Apoi, după ce aprobăm un concept, totul se rezumă la a realiza un platou în intervalul de timp și conform bugetului pe care îl avem la dispoziție. Și apoi, desigur, ca să creezi un platou foarte realist, intervin o mulțime de informații vizuale, inclusiv decorurile și recuzita. Scenografia merge mână în mână cu regia, imaginea și designul de costume. După ce avem toate aceste elemente, teoretic, suntem într-un punct în care putem nu doar să creăm decorurile, ci și să inspirăm actorii și să contribuim la poveste, astfel încât ea să devină și mai interesantă pentru public.

Când ai descoperit seria de cărți? Și ce discuții ai avut apropo de adaptarea poveștii fără a vă îndepărta foarte mult de sursă?

Spre rușinea mea, am aflat despre trilogie doar când am fost abordată pentru a lucra la serial. Eu și câțiva prieteni am început să le citim. Pentru amicii mei, a fost foarte distractiv și le-au plăcut foarte mult cărțile. Însă pentru mine povestea a fost atât de complexă, încât pe măsură ce citeam, deveneam din ce în ce mai anxioasă. Oricum, când încep să lucrez oficial la un proiect, călăuzele departamentului artistic sunt întotdeauna Dan (Weiss – n.r.), David (Benioff – n.r.) și Alex (Woo – n.r.). Scopul meu este să îi ajut să aducă la viață povestea pe care vor să o spună.

Cum te-ai pregătit pentru ce-ai avut de făcut în serial, după ce ai citit cărțile? Te-ai documentat suplimentar?

Cel mai important lucru pe care trebuie să îl faci la începutul unui proiect este să te înconjori de o echipă care să poată să ofere un serial senzațional și, deși erau atât de multe decoruri și era vorba despre o producție pentru televiziune, ne-am dorit ca acestea să fie la scară cinematografică. Este important să ai în jur oameni care gândesc ca tine. Apoi, totul se rezumă la a începe să faci cercetări. Și pentru că serialul acesta este atât de complex, pentru că locațiile sunt atât de diferite, a fost ca și când m-aș fi pregătit să evoluez în același timp la fiecare disciplină de la Jocurile Olimpice.

Care sunt temele poveștii în care te-ai regăsit, care sunt de actualitate în prezent și pe care le-ai reflectat în scenografie?

Nu cred că sunt prima care spune că Problema celor 3 corpuri este o lectură tulburătoare, astfel încât trebuie să încerci să te ridici la același nivel. Merge de la local la cosmic, de la cunoscut la necunoscut și de la stabil la instabil, totul într-o secundă. Dar ideea principală pentru mine este că o singură decizie poate avea consecințe pentru generații întregi. Și apoi, sunt acei oameni care, deși nu au avut niciun amestec în decizia inițială, trebuie să curețe mizeria lăsată de alții. Nu cred că trebuie să săpăm prea adânc ca să înțelegem aplicabilitatea acestei idei în prezent, în tot felul de situații.

Serialul este cel puțin complex, iar lumea construită în el este una de proporții. Spune-ne mai multe despre universul din realitatea virtuală (VR) și despre cum a abordat echipa de scenografie acea componentă-cheie a poveștii.

Universul și mediul din realitatea virtuală au fost cel mai greu de imaginat și, tocmai de aceea, conceptul și întregul proces de implementare au suferit numeroase modificări. Dar primul element asupra căruia am căzut de acord a fost setul de căști VR. Am făcut foarte multe cercetări despre designul inițial al acestor căști. Am încercat chiar să creăm câteva, pentru a vedea ce reacție vor avea realizatorii, cum arată acea tehnologie inițială și cum anume voiam să o modificăm. Ne-am dat seama destul de rapid că pe ei îi interesa un produs compact, fără nici un fel de îmbinări, astfel încât, atunci când te uiți la căștile acelea VR să nu ai nici cea mai vagă idee despre cum funcționează. Cred că rezultatul a fost un coșmar absolut pentru cei de la efecte speciale, dar și absolut superb. Sunt niște căști metalizate, care arată ca și când ar f realizate dintr-un singur material, un singur metal și prezentate într-o superbă cutie albă, care are numele jucătorului ștanțat pe ea. Am obținut un obiect de recuzită superb, care a stabilit cumva tonul pentru acele lumi din realitatea virtuală.

Ne poți vorbi și despre implicarea echipei de scenografi în crearea acestor uluitoare medii VR, din acest sezon?

Prima dintre acele lumi pe care a trebuit să o creăm este cea a piramidei în stil chinezesc. A trebuit să ne ocupăm atât de exteriorul, cât și de interiorul acelei piramide care făcea trimitere la dinastia Shang. Cum aceasta este prima dinastie imperială atestată documentar din istoria Chinei, referințele vizuale sunt foarte puține. Directorul nostru artistic originar din China, Chapman Kan, a fost cel care ne-a vorbit despre qilin, o creatură din mitologia chineză. Astfel, am decis să punem și două astfel de creaturi gigantice în fața piramidei noastre. Ele au fost sculptate inițial sub forma unor machete de mici dimensiuni. Ulterior, au fost sculptate la mărime completă, formate și turnate, astfel încât, până la urmă, am avut două creaturi din acestea gigantice ca paznici ai mormintelor, în fața piramidei noastre. Pentru interiorul sălii principale și aspectul acestuia ne-am bazat foarte mult pe regizorul nostru din primele două episoade, Derek Tsang, și pe ceea ce voia el să transmită. Cum nu sunt prea multe documente despre dinastia Shang, ceea ce ni s-a părut nouă că trebuie să facem este să o reducem la cea mai simplă formă, așa că am filmat acele scene într-un spațiu vast, superb, care te duce cu gândul la o peșteră, un fundal perfect pentru a evidenția frumusețea costumelor lui Michael Wilkinson.

Ce ne poți spune despre catedrala uriașă?

Mi-a plăcut foarte mult interiorul catedralei noastre. Pentru el, am găsit Catedrala Wells, bine-cunoscută pentru arhitectura sa gotică. A fost construită în 1239 și, oricât de incredibil ar părea, fix în anul acela fost un cutremur, care a destabilizat turla. Am construit niște arcade în foarfecă în acel spațiu, pentru stabilizarea arhitecturii și pentru siguranță. Am luat chiar și frunza din aur sub care stă papa și am făcut-o să pară de ca și când ar fi trecut printr-un incendiu. Îmi plac foarte mult genul acesta de lucruri, să iei piese, să le antichizezi și să le distrugi complet, ca să le faci să pară ca și cum ar fi avut o cu totul altă viață. Cred că asta e rațiunea de a trăi a tuturor celor din departamentul artistic.

Dar despre Xanadu, palatul de vară oficial al lui Kublai Khan?

Una dintre cele mai complexe construcții ale sezonului a fost observatorul palatului de vară. Trebuia să aibă un design mongol, specific erei lui Kublai Khan din poezie. Ne-am uitat la arhitectura mongolă, ceva cu totul nou pentru mine. Și în acest caz, există foarte puține dovezi documentare legate de construcția de lemn din Mongolia. Conform scenariului, locația trebuia să fie un observator, dar pentru că asta complica foarte mult lucrurile pentru cei de la efecte speciale și fiecare cadru devenea unul cu efecte speciale, a trebuit să transform observatorul într-un balcon. Astfel, prin adăugarea de diferite componente, structura aceea înconjura actorii într-un mod care să ne ofere o acoperire, astfel încât camera să poată privi spre ei, fără ca asta să obstrucționeze vederea actorilor către acele armate mongole uriașe.

Spune-ne mai multe despre creionarea călătoriei lui Ye Wenjie prin diferitele medii, în special despre scenele inițiale care ilustrează Revoluția Culturală din China anilor ‘60, încarcerarea ei ulterioară și camera principală de comandă de la baza Coasta Roșie.

Părțile care ilustrează istoria Chinei au fost unele dintre cele mai plăcute și mai pline de satisfacții ale sezonului. După părerea mea, sunt și printre cele mai frumoase, pentru că au fost filmate de Jonathan Freeman. Reproducerea decorurilor de la Universitatea Tsinghua a fost printre experiențele cu cea mai mare încărcătură emoțională și, din nou, ne-am bazat pe ajutorul și cunoștințele lui Chapman Kan și ale lui Adio Fok Chun Yin, artistul nostru grafic și designerul de origine chineză. După ce am reușit să creăm decorurile cât mai aproape de realitate cu putință, conform referințelor pe care le-am avut la dispoziție, când am văzut mulțimea venind, toți îmbrăcați în costumele lui Michael și i-am auzit cerând dreptate, ne-am simțit ca și când am fi asistat la un oprobriu public și că eram martorii unui moment din istorie pe care foarte puțini îl cunosc.

Am avut marele noroc să găsim o pădure nu prea departe de aici și am reușit să începem această poveste în munții Khingan. Am trimis acolo o echipă de peisagistică și una de recuzită. Au petrecut șase săptămâni acolo pentru a crea cât mai realist cu putință lagărul de muncă. Când am văzut pentru prima dată actorii în costumele lui Michael Wilkinson, cercul s-a închis și am înțeles exact ce poveste începeam să spunem. Celula de închisoare a fost o construcție de mici dimensiuni realizată pe platou, care a devenit apoi legătura cu baza Coasta Roșie.

Legat de baza Coasta Roșie, erau diferite unități militare pe care le-am fi putut lua drept referință. Dar aceasta a fost prima mea colaborare cu Mark Rocca și cu echipa lui de realizare a recuzitei și de modelare. Pentru baza Coasta Roșie, pe lângă vederea către antena satelit uriașă, trebuia să transmitem și importanța mașinilor pe care le găzduia. Mark a reușit să construiască aceste mașini împreună cu Andrew McCarthy, scenograful nostru de platou. S-a deplasat chiar la Budapesta ca să găsească toate elementele care să îl ajute să creeze acea lume. Fiecare dintre mașinile acelea a fost proiectată separat, iar noi știam exact ce face fiecare dintre ele. Toate aveau o grafică mandarină, care ne spunea exact ce rol îndeplineau. Ce am făcut noi a fost să creăm decoruri care să se potrivească perfect pentru acțiunea care urma să se petreacă acolo, dar și să introducem murmurul acela specific unei fabrici. Am fost tare mândri de rezultat. A fost primul lucru pe care l-am filmat, a funcționat perfect și le-a oferit actorilor ceva real, ceva tangibil și funcțional cu care să lucreze.

Unde a fost filmat exteriorul bazei Coasta Roșie?

Pentru exteriorul bazei Coasta Roșie am găsit o locație în vestul Spaniei, într-un vârf de munte, nu departe de oraș, pe care unii dintre noi o cunoaștem din serialul anterior la care am lucrat. Se numește Cáceres. În vârful acestui lanț muntos se află o bază militară, pe care am putu să o folosim și să o cosmetizăm ca să pară că ar aparține anilor ’60. În plus, am putut să o antichizăm și să o distrugem astfel încât să pară că era abandonată la filmarea scenelor din perioada modernă acolo. Am avut la dispoziție doar o zi pentru a trece de la decorurile anilor ‘60 la cele ale perioadei moderne. Astfel, ne-am concentrat întreaga energie pe distrugerea platoului pe care a trebuit să îl construim.

Cum sunt afectate personajele-cheie de scenografie și ce modele sau detalii specifice ai inclus în mediile lor?

Vă vine să credeți sau nu, pentru spațiul lui Jack Rooney, am avut două locații exterioare separate, iar camera lui a fost construită în platou. A fost pentru prima dată când am putut să explorez cum este să lucrezi cu un personaj de acest gen: un bărbat imatur parvenit. Am creat un decor modern, versatil, în care toate detaliile sunt atât de specifice și atât de clare încât nu ai unde să te ascunzi. Apoi, Andrew și echipa lui de scenografie de platou s-au ocupat de toate figurinele și toate benzile desenate ca să creeze lumea lui Jack și obiectele lui de colecție.

Crearea spațiilor pentru Thomas Wade a fost o plăcere absolută. Când lucrezi cu un actor ca Liam Cunningham, știi că o să se poată folosi de arhitectura acelui platou în așa fel încât personajul să poată locui cu încredere în spațiul respectiv. Biroul lui Wade din interiorul Palatului Negru a fost printre preferatele mele. Palatul Negru a fost descris în scenariu ca fiind „o clădire neagră, fără ferestre”, care se vedea în orizontul Londrei. Am putut filma în incita London College of Pathologists, în centrul Londrei, dar am acoperit ferestrele, astfel încât să devină interiorul unei clădiri fără ferestre, conform descrierii din scenariu. Biroul lui Wade, care a fost construit în platou, include doar câteva piese atent alese, una dintre ele fiind masa de birou creată special. Să-l văd pe Liam stând în spatele biroului cu picioarele îndepărtate și el adoptând acea postură de superioritate a fost un moment care mi-a adus foarte multă satisfacție. Pentru mine, era imaginea perfectă a lui Wade ca stăpân atotputernic al domeniului său.

La ce se pot aștepta fanii cărților, dar și cei care nu cunosc încă această poveste?

Cred că publicul poate aștepta, cu nerăbdare, aș zice, povestea absolut fabuloasă din Problema celor 3 corpuri. Este complexă, îți solicită atenția, dar merită.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.